Professional PC Articles

Armin Hassanirad Offical Blog

Professional PC Articles

Armin Hassanirad Offical Blog

بسترسازی فرهنگی در تعامل با تکنولوژی روز

با گسترش روز افزون فناوری های مختلف در جهان و ورود آن ها به زندگی بشر سال ها است که رویه زندگی افراد با بهره گیری از تکنولوژی هایی که حاصل و برآیند پیشرفت فناوری های مختلف است تغییر کرده است به طوری که این پیشرفت و تغییر در راه و رسم زندگی قابل قیاس با دهه اخیر نیست. این پیشرفت ها که همگی در جهت راحتی زندگی بشر بوده اند در بعضی از جوامع با استقبال قابل توجهی مواجه شده اند به طوری که عمده فعالیت خیل عظیمی از جامعه را به خود اختصاص داده اند. از جمله فناوری هایی که در چند دهه اخیر به صورت جدی مطرح شده اند و جای خود را در میان افراد علاقه مند باز کرده اند را می توان به کامپیوتر و موبایل و دستگاه های پخش کننده موسیقی و در کنار آن کنسول های بازی نسبت داد. همه موارد قید شده جز عواملی هستند که اگر استفاده از آن ها تنها به مدت 24 ساعت منع گردد باعث اختلال در بسیاری از کارها و در کنار آن به بی حوصلگی افراد و دلسردی آن ها خواهد انجامید. پس می توان نتیجه گرفت که موارد بیان شده با زندگی بشر پیوند خورده اند و فقدان آن ها بسیاری از کارها را مختل خواهد کرد. اما نکته ای که اینجا حائز اهمیت است نحوه استفاده از موارد قید شده و برخورد متقابل جامعه با افرادی است که از دستگاه های بیان شده استفاده می کنند. شعاری که امروزه در بسیاری از جوامع مطرح است بستر سازی فرهنگی قبل از ورود یک تکنولوژی یا وسیله به دنیای مادی آن هاست اما این بستر سازی فرهنگی تا چه حد در قبال استفاده از کامپیوتر و موبایل و دیگر دستگاه های سرگرم کننده انجام شده است؟ آیا این بستر سازی تنها مختص افرادی است که به استفاده از این تکنولوژی ها می پردازند یا در گستره وسیع تر دیگر افراد جامعه را نیز شامل می شود؟ بدین ترتیب نگارنده سعی بر این دارد تا با تشریح وضعیت حال حاضر جامعه و پذیرش تکنولوژی های ذکر شده پیش از بسترسازی فرهنگی در قبال این موارد به بیان مشکلاتی که کاربران با دیگر افراد جامعه در کش مکش ها استفاده یا عدم استفاده از فناوری دارند بپردازد.
□ باورهای غلط جامعه
به طور حتم نسل جوان تطابق بیشتری برای استفاده از دستگاه های مختلف و به کارگیری آن ها در زندگی روزمره در مقایسه با نسلی که سن و سال بیشتری را دارد دارا می باشد زیرا گروه عظیمی از افراد که از دستگاه هایی همانند کامپیوتر موبایل و کنسول های بازی استفاده می کنند عضو گروهی از همین جوانان هستند. اما گاها مواردی را می توان یافت که همین جوانان با افرادی که سن و سال بیشتری دارند هم عقیده می شوند و استفاده از موارد ذکر شده را عبث می دانند.نکته ای که شاید مطرح کردن آن شما را در درک این موضوع یاری نماید این است که استفاده از تمامی این دستگاه ها به حد و اندازه و در بازه های زمانی مشخص کاری کاملا پسندیده است و نگارنده نیز عقاید خود را بر همین منوال بنا کرده است. بدین ترتیب هر چقدر که استفاده از این وسایل گستره بیشتری را فرا می گیرد عقیده و نظر افراد مخالف را محکم تر و مصمم تر می کند و بدین ترتیب دو قطب مخالف و موافق در این میان شکل می گیرد. به طوری که در اغلب موارد نیمه خالی لیوان مد نظر افرادی قرار می گیرد که جزو مخالفین استفاده از این دستگاه ها هستند. شاید شما نیز تا به حال با چنین ابراز عقیده هایی مواجه شده باشید. در زیر مثالی از چنین ابراز عقیده هایی آمده است که شاید به نظر خواننده ها آشنا باشد:
جوانی را در نظر بگیرید که در حال استفاده از کامپیوتر است. استنباط کار وی از نظر افراد مخالف استفاده از اینترنت به صورت افراطی و چت کردن با افراد مختلف است کمای اینکه این فعالیت از سوی جوان ذکر شده می تواند کارکردن بر روی یک پروژه کاری یا تنظیم یک مقاله و ... باشد که همگی فعالیت هایی مثبت تلقی می شوند.
بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که اگر در ابتدا مفاهیم استفاده از چنین فناوری هایی در جامعه مطرح می شد و ذهن عوام در قبال پذیرش چنین دستگاه هایی آماده می شد شاید امروز دیگر چنین مشکلی را نداشتیم که استفاده از اینترنت و یا موبایل کاری بی منفعت خوانده شود و کار عده ای از افراد که در جهت پیشرفت جامعه گام بر می دارند و با راه اندازی پروژه های مختلفی در زمینه فناوری روز و ملموس کردن آن ها در دنیای اینترنت و در کنار آن فعالیت افراد در اینترنت و در تالارهای گفتمان (Forum) به منظور ارتقای اطلاعات افراد در همه زمینه های علمی امری بیهوده تلقی گردد.
□ اما راه حل چیست؟
این جمله را در طول زندگی خود بارها و بارها شنیده اید: "هنوز دیر نشده" شاید بتوان با شروع کردن فرهنگ سازی استفاده از تکنولوژی در جامعه تا حدودی دید و موضع افراد را نسبت به این موضوع تغییر داد اما هیچ گاه نمی توان به نتیجه ای که اگر از ابتدا این فرهنگ سازی آغاز می شد رسید. اما باور کنید هنوز دیر نشده! باید شروع کار بر مبنای فعالیت رسانه ها گروهی و ازجمله تلویزیون بنا گردد و با تشریح نکته های مفید استفاده از این فناوری ها در جهت ملموس سازی این فناوری ها گام برداشت تا حداقل نسل آینده گریبان گیر چنین مشکلات ابتدایی نگردند!

استفاده از نرم افزارهای رایگان پایان حکمرانی کپی رایت نرم افزاری

امروزه با توجه به گسترش عرضه نرم افزارهای مختلف توسط کمپانی های عظیم این عرصه شاهد این هستیم که روزانه اخبارهای مختلف تولید و انتشار این نرم افزار ها کم و بیش به گوش می رسد و هر کدام گروه به خصوصی از کاربران را به سمت خود جذب می نماید. این نرم افزارها که هر نسخه آن حاصل برنامه نویسی و تلاش شاید چندین هزار نفر می باشد با قیمت هایی که در نظر ما بسیار بالا تلقی می گردد بر روی اینترنت قرار می گیرد و کاربران می توانند با استفاده از کارت های اعتباری خود اقدام به خرید چنین نرم افزارهایی نمایند.(البته لازم به ذکر است که نرم افزارهای موجود بر روی اینترنت بسته به کارایی و کیفیت قیمت گذاری می گردند و بدین ترتیب قیمت آن ها می تواند خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد.) حال چند نفر از کاربران کشورمان ایران قادر به خرید نرم افزارهایی با قیمت هایی چندین هزار دلاری هستند؟! به طبع شاید تعداد افرادی که در ایران اقدام به خرید چنین نرم افزارهایی می کنند به تعداد انگشت های یک دست نیز نرسند و این آغازی است بر مرثیه ای که آن را کپی رایت نام نهاده اند. در این هنگام که کاربران از خرید چنین نرم افزارهایی به صورت قانونی سرباز می زنند راه دیگری پیش روی آن ها گشوده می شود و آن ها می توانند همان نرم افزار را فقط با پرداخت چند هزار تومان در داخل کشورمان خریداری نمایند و این به معنای پایمال کردن حقوق افرادی است که تلاش چندین ساله خود را معطوف تولید چنین نرم افزاری نموده اند. در نظر نویسنده این عمل هیچ تفاوتی با دزدی نمی کند و متاسفانه جامعه ما پذیرش چنین لغت سنگینی را که به گروه بسیار عظیمی از کاربران نسبت داده می شود ندارد و بدین ترتیب انجام چنین کاری بدیهی فرض می گردد. باور کنید سرقت تنها بالا رفتن از دیوار خانه مردم نیست! بلکه می تواند استفاده از یک نرم افزار به صورت غیر قانونی نیز باشد. در نظر نویسنده شاید یکی از دلایلی که کاربران را از خرید نرم افزار ها به صورت قانونی منع می کند عدم برخورداری از قدرت مالی می باشد. زیرا سطح درآمد در کشورمان در مقایسه با دیگر کشورهایی که تولید کننده این نرم افزارها هستند زمین تا آسمان تفاوت می کند و بدین ترتیب با چنین قدرت خرید پایینی نمی توان انتظار خرید نرم افزارهای چندین هزار دلاری را داشت. اما این نیز دلیل این نمی شود که ما به هر چیزی تن بدهیم و آن را به صورت غیر قانونی مورد استفاده قرار دهیم. این کار را در مثالی به یک موضوع دیگر تشبیه می کنیم: شما علاقه مند به خرید یک ماشین گران قیمت هستید اما قدرت مالی شما کفاف پرداخت پول این ماشین را نمی دهد. بنابراین شما که دست خود را از این ماشین کوتاه می بینید دست به سرقت آن می زنید. این دقیقا شرایطی است که در قبال فعالیت های نرم افزاری نیز صادق است.
اما راه حل چیست؟
به طور حتم این مفهوم برای تمامی کاربران واضح است که نرم افزارهایی که می بایست اقدام به خرید آن ها به صورت قانونی نمود توانایی هایی را در خود جای داده اند که در کمتر نرم افزاری دیده می شود. اما دسته دیگری از شرکت های نرم افزاری نیز هستند که نرم افزارهایی به صورت رایگان را در اختیار کاربران قرار می دهند و اگر در فرآیندی مقایسه ای بین نرم افزارهای رایگان و پولی بین آن ها داوری کنیم سطح نرم افزارهای رایگان اگر از نرم افزارهای پولی بیشتر نباشد کمتر هم نیست! بدین ترتیب شاید اولین راه حل برای رهایی از شر قانون کپی رایت نرم افزاری استفاده قانونی و صحیح از نرم افزارهای رایگانی باشد که کارایی مد نظر ما را عرضه می کند. با گرایش به چنین طرز فکری به طور حتم نیاز ما به غول های نرم افزاری به صورت تصاعدی کاهش پیدا خواهد کرد و شرکت هایی همانند مایکروسافت دیگر نمی توانند منت استفاده از نرم افزارهای گران قیمت خود را بر سر کاربران کشورهای جهان سومی بگذارند. زیرا این کاربرها توانسته اند با تغییر طرز فکر به خود شخصیت داده و گام مهمی را در عرضه شعور رایانه ای کشور بردارند.
گام اول را محکم بردارید
در ابتدای امر این موضوع بدیهی است که شما به تحقق یافتن چنین امری با تردید نگاه می کنید اما اگر کمی در این حوزه فعالیت کنید می بینید که این خود شرکت های نرم افزاری هستند که از شما تقاضای استفاده از محصولاتشان را به صورت رایگان دارند. بنای استفاده از کامپیوتر به طور حتم یک سیستم عامل مناسب می باشد. اما همانطور که می دانید تمامی سیستم عامل های شرکت مایکروسافت که در غالب ویندوز عرضه می گردد به صورت پولی در اختیار کاربران قرار می گیرد. بنا براین اگر قدرت خرید ویندوزهای مایکرسافت را دارید دست به کار شوید اما اگر اینطور نیست مشکلی پیش نمی آید! شما می توانید با استفاده از سیستم عامل Ubuntu که از شاخه های Linux می باشد تجربه ای جدید را در کار با کامپیوتر رقم بزنید. سایت رسمی سیستم عامل Ubuntu به شما این امکان را می دهد تا به صورت رایگان از استفاده از این سیستم عامل بهره مند شوید. با مراجعه به آدرس https://shipit.ubuntu.com/login و علاوه بر آن ایجاد یک Account می توانید نوع سیستم عامل Ubuntu مورد نظر را انتخاب کرده و پس از آن با درج آدرس صحیح خود به صورت انگلیسی در این وب سایت این سیستم عامل را سفارش دهید و بدین ترتیب این سیستم عامل در کمتر از 20 روز به صورت پستی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
نگران کمبود نرم افزار نباشید
اگر نگران آن هستید که با کوچ کردن به لینوکس یا استفاده از نرم افزارهای رایگان در محیط ویندوز با کمبود نرم افزار مواجه خواهید شد باید بگویم که سخت در اشتباهید! کافی است تنها مورد نرم افزاری مورد نظر خود را در یکی از موتورهای جستوجوگر جست و جو نمایید تا با انبوهی از نرم افزارهای رایگان مورد نظر خود مواجه شوید. پس شکی به خود راه ندهید.
کلام آخر
در پایان نویسنده باری دیگر به گوش زد این موضوع می پردازد که زمان آن رسیده است که اگر از ابتدا راه اشتباهی را برای رفع نیازهای نرم افزاری خود برداشته ایم راه خود را عوض کرده و به استفاده اصولی و قانونی از نرم افزارها روی بیاوریم.

Meta Tag در تعامل با Search Engine

کاربرد اصلی Meta Tag ها عرضه یکسری اطلاعات در مورد وب سایت می باشد. استفاده از این تگ اختیاری است اما در صورت استفاده از آن به طور صحیح می تواند بسیار کارساز باشد. باید در نظر داشت که Meta Tag ها در مقایسه با تگ های Html متفاوت می باشند. برای مثال یک Meta Tag مرورگر اینترنتی را برای نمایش یک صفحه وب یاری نمی کند بلکه کار آن معرفی صفحات و اسناد Html به موتورهای جست و جوگر (Search Engine) می باشد. موتورهای جست و جوگر برای یافتن نتایج جست وجو برای یک درخواست در میان URL های مختلف در ابتدا Meta Tag ها را مورد بررسی قرار می دهند. در واقع اطلاعاتی که در Meta Tag قرار می گیرد می تواند شانس وب سایت شما را برای نمایش در نتایج جست وجو را افزایش دهد.
Meta Tag ها می توانند شامل اطلاعات زیر باشند:
• لغات کلیدی که به توصیف صفحه وب سایت می پردازند.
• یک توضیح اجمالی در مورد موضوع صفحه.
• اطلاعاتی در مورد طراح وب سایت.
• دستور Refresh کردن صفحه بر اساس تعیین زمان های مشخص.
Meta Tag ها همیشه در دستورات صفحات Html میان دو تگ قرار می گیرند تا در صفحه مرورگر نمایش داده نشوند و بتوانند تاثیر خود را بگذارند. مثال زیر نمونه ای است از یک Meta Tag که حاوی لغات کلیدی می باشد و به شرح صفحه می پردازد:

مثال بعدی گونه ای دیگر از انواع Meta Tag می باشد که یک توضیح اجمالی را در مورد صفحه مورد نظر در بردارد. اما نکته ای که در اینجا مهم است کوتاه و مفید بودن توضیحات می باشد.

مثال زیر نیز نمونه ای از قرار دادن اطلاعات در مورد طراح وب در Meta Tag می باشد:

یکی دیگر از کاربردهای Meta Tag ایجاد یک ضابطه برای Refresh کردن صفحه به صورت خودکار می باشد. تنها نکته ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد درج زمان Refresh کردن صفحه بر حسب ثانیه می باشد که در قسمت Content منظور می گردد.

بدین ترتیب شما می توانید با استفاده از Meta Tag ها وب سایت خود را به طریقی آسان تر و در عین حال تاثیرگذارتر به موتورهای جست وجو گر معرفی کنید تا شانس شما برای نمایش در میان نتایج جست وجو فزونی یابد.

ترجمه از : کتاب CIW Foundation